Posted in

Bättre och sämre julklappar till anställda som du kan köpa

När året så sakteliga börjar gå mot sitt slut får du som chef eller företagare i uppgift att köpa julklappar till de anställda. Detta är kutym i Sverige och ses som ett sätt att tacka medarbetarna för deras hårda jobb genom att ge dem en gåva. Värt att tänka på är dock att långt ifrån alla gåvor tas emot lika väl av medarbetarna. Läs vidare för att få reda på hur du bör resonera!

Tre bra och tre dåliga julklappar till anställda som du kan köpa

Dessa är tre exempel på bättre julklappar till anställda:

  • Presentkort och gåvokort. Presentkort och gåvokort är ett typexempel på en bra julklapp som medarbetarna kommer uppskatta. Dessa visar att du som chef eller företagare faktiskt bryr dig om dina anställda och ser till deras bästa.
  • Tekniska prylar. Till skillnad från inredningsprylar till kontoret (mer om dessa nedan) kan tekniska prylar ofta gå väl hem hos de anställda. Det kan till exempel röra sig om en laddstation som låter medarbetaren ladda sina digitala enheter på ett smidigt sätt.
  • Böcker. Böcker kan ofta vara en uppskattad julklapp att få i gåva av chefen. Här är det dock viktigt att du som chef eller företagare har bra koll på dina medarbetare och att du känner dem ganska väl. Först då kan du enkelt välja ut vilka böcker respektive anställd ska få utan att gåvan känns alltför ogenomtänkt och trist.

Dessa är tre exempel på sämre julklappar till anställda:

  • Inredningsprylar till kontoret. Det är förmodligen ganska få medarbetare som blir glada av att få inredningsprodukter att ha på kontoret. Dessa riskerar att bara samla damm i ett avlägset hörn innan de slutligen skänks bort eller slängs i soptunnan.
  • Profilprodukter. Ett annat exempel på en lite sämre julklapp är profilprodukter som pryds av företagets logotyp. Dessa kommer sannolikt inte gå hem lika bara som de tre tips på bättre klappar vi har listat ovan.
  • Kontorsmaterial. En julklapp som sällan är särskilt uppskattad är kontorsmaterial såsom pennor och skrivmaterial. Dessa produkter förväntar sig medarbetarna att få tillgång till utan kostnad ändå.

Gunilla Abrahamsson är en journalist och skribent med ett fokus på det svenska näringslivet och internationella händelser. Hon bidrar regelbundet med insiktsfulla artiklar till presskanalen.se, där hon analyserar och rapporterar om de senaste utvecklingarna och trenderna. Gunillas arbete är känt för dess djupgående analys och förmåga att belysa komplexa ämnen på ett tillgängligt sätt. Hennes skrivande hjälper läsare att förstå den större bilden bakom nyhetshändelser, vilket gör henne till en uppskattad röst inom svensk och internationell media.