Posted in

Petter Stordalen

Petter Stordalen är en karismatisk norsk affärsman känd för sin hotellimperium och engagemang i miljöfrågor.

Uppväxt och entreprenörskapets början

Petter Anker Stordalen, född 29 november 1962 i Porsgrunn, är en norsk investor, hotellmagnat, fastighetsutvecklare och filantrop. Hans förmögenhet uppgår till uppskattningsvis 12–13 miljarder SEK (8,7 miljarder NOK enligt den norska finanstidningen Kapital) och härrör från investeringar i hotell, köpcentra och fastigheter.

Genom sitt företag Strawberry äger Stordalen omkring 200 hotell med cirka 17 000 anställda. Från sina blygsamma början som jordgubbsförsäljare har Stordalen vuxit till att bli en av Nordens mest framstående affärsmän inom hotell- och fastighetsbranschen.

Petter Stordalen – Från Jordgubbsförsäljare till Hotellmagnat

  • Uppväxt:
    • Född i Porsgrunn, Norge
    • Började sin karriär som jordgubbsförsäljare
  • Karriär:
    • Gick in i hotellbranschen
    • Utvecklade ett framgångsrikt företag, Strawberry
  • Filantropi:
    • Engagerad i olika sociala och miljömässiga initiativ
Födelsedatum Förmögenhet Företag Antal hotell Antal anställda
29 november 1962 12–13 miljarder SEK Strawberry ~200 ~17 000

Tidiga år och familjebakgrund

Stordalen föddes i Porsgrunn i Telemark fylke, Norge och är son till livsmedelshandlaren Knut Anker Stordalen (1933–94) och hans fru Kari Stordalen. Som tioåring började han arbeta i sin fars livsmedelsaffär och som tolvåring började han sälja jordgubbar på den lokala marknaden. Han utnämndes 1974 till ”Norges bästa jordgubbsförsäljare” i den lokala tidningen Porsgrunns Dagblad – i konkurrens med ett antal medelålders kvinnor som även de arbetade på marknaden. Efter gymnasiet studerade han vid Kjøpmannsinstituttet under ett år, för att sedan ta hand om sin fars affär under en kortare period. Därefter började han på Markedshøyskolen.

Stordalens första framgångar inom näringslivet

Vid 24 års ålder övertog Stordalen vad som då var Norges största köpcentrum, City Syd i Trondheim, som landets då yngsta köpcentrumschef. Efter att ha uppvisat en rekordvinst för City Syd gick Stordalen vidare till att bli fastighetsdirektör i Atle Brynestads företag Made in. Som fastighetsdirektör tog Stordalen initiativet till ombildandet av det tidigare marknadsområdet i Trondheim och återlanseringen av Liertoppen shoppingcenter utanför Oslo. Han blev även ansvarig för klädmärket Bik Bok.

Genombrottet med Steen & Ström

Efter att ha varit inblandad i många olika projekt inom Brynestadsfären blev Stordalen som 29-åring anställd av Realkreditts (senare DnB) fastighetsbolag. Tillsammans med en grupp investerare köpte Stordalen varuhuset Steen & Ström i Oslo. Gruppen tjänade in sin investering om drygt 23 miljoner kr inom de första fem dagarna efter varuhusets återlansering. Köpet av Steen & Ström blev början på en rad nyförvärv, och inom loppet av tre år hade det nystartade företaget, Steen & Ström Invest, blivit landets största ägare av kommersiella fastigheter. Expansionen fortsatte till 1996 när Stordalen kom ihop sig med den största aktieägaren, Stein Erik Hagen, och blev ombedd att lämna sin post som VD.

Skapandet av ett hotellimperium

Efter att ha lämnat Steen & Ström Invest startade Stordalen eget tillsammans med investeraren Christen Sveaas. I oktober 1996 köpte de tillsammans 68 procent av aktierna i den skandinaviska delen av Choice Hotels för drygt 117 miljoner SEK. Vid tidpunkten för förvärvet bestod hotellkedjan av åtta skandinaviska hotell. Därefter expanderade Stordalen och Sveaas verksamheten genom att köpa den svenska hotellkedjan Home och den norska hotellkedjan InterNor, för att sedan introducera Choice Hotels Scandinavia på börsen. Under en treårsperiod köpte Choice Hotels Scandinavia upp i genomsnitt ett hotell varannan vecka, och därmed ökade man även med 50 anställda var tionde dag. I december 1997 avyttrade Sveaas ägandet om 37 procent som han hade i hotellkedjan, som då omfattade 77 hotell.Petter Stordalen är en norsk miljardär, hotellmagnat och en karismatisk entreprenör känd för sin dynamiska affärsstil.

1999 gick Christian Ringnes och hans företag Eiendomsspar in och köpte 35 procent av aktierna i Choice Hotels Scandinavia. Efter en kort maktkamp gav Ringnes upp, och Stordalen kunde befästa sin kontroll över företaget. Samma år köpte Stordalen upp ett flertal danska hotell, inklusive den danska hotellkedjan Nordisk Hotel Group, Stenungsbaden Yacht Club och Stockholm Globen Hotel vid Globen. Vid millennieskiftet blev Stordalen miljardär (i norska kronor räknat).

Expansionen till Finland

2019 köpte Nordic Choice Hotels Finlands mest välrenommerade hotellgrupp, Kämp Collection Hotels. Den finska hotellkedjan består av 11 hotell och är marknadsledande inom lyx- och livsstilssegmentet i Finland. Med affären passerade Nordic Choice Hotels 200 hotell och Finland blev hotellkoncernens tredje största marknad. Läs mer om Jenny Lind här.

Home Invest och hållbarhet

År 2000 grundade Stordalen företaget Home Invest, bestående av fastigheter som tidigare hade ägts av Choice Hotels Scandinavia. Företaget fokuserade på att utveckla och förvalta fastigheter med en hållbar inriktning. Stordalen har sedan dess varit en stark förespråkare för miljö och hållbarhet inom hotellindustrin och har genomfört flera initiativ för att minska branschens miljöpåverkan.

Filantropi och samhällsengagemang

Stordalen är även känd för sitt filantropiska arbete och samhällsengagemang. Genom Stordalen Foundation har han donerat stora summor till olika välgörenhetsprojekt, bland annat inom miljöskydd och medicinsk forskning. Hans engagemang sträcker sig även till att stödja unga entreprenörer och startups med en hållbar profil.

Privatliv och offentlig person

Utanför affärsvärlden är Petter Stordalen en färgstark personlighet som ofta syns i media. Han är känd för sina spektakulära lanseringar av nya hotell och företagsprojekt. På det personliga planet har Stordalen varit öppen med sitt privatliv, inklusive sitt äktenskap med Gunhild Stordalen, som även hon är aktiv inom miljö och hälsa. Läs artikeln om ämnet Elvis Presley här.

Framtiden för Stordalen och Nordic Choice Hotels

Med en ständig blick framåt fortsätter Petter Stordalen att utveckla sitt imperium. Nordic Choice Hotels är idag en av de ledande hotellkedjorna i Skandinavien, och med Stordalens vision om fortsatt expansion och hållbarhet ser framtiden ljus ut för både honom och hans företag.

Gunilla Abrahamsson är en journalist och skribent med ett fokus på det svenska näringslivet och internationella händelser. Hon bidrar regelbundet med insiktsfulla artiklar till presskanalen.se, där hon analyserar och rapporterar om de senaste utvecklingarna och trenderna. Gunillas arbete är känt för dess djupgående analys och förmåga att belysa komplexa ämnen på ett tillgängligt sätt. Hennes skrivande hjälper läsare att förstå den större bilden bakom nyhetshändelser, vilket gör henne till en uppskattad röst inom svensk och internationell media.