Uppväxt och entreprenörskapets början
Petter Anker Stordalen, född 29 november 1962 i Porsgrunn, är en norsk investor, hotellmagnat, fastighetsutvecklare och filantrop. Hans förmögenhet uppgår till uppskattningsvis 12–13 miljarder SEK (8,7 miljarder NOK enligt den norska finanstidningen Kapital) och härrör från investeringar i hotell, köpcentra och fastigheter.
Genom sitt företag Strawberry äger Stordalen omkring 200 hotell med cirka 17 000 anställda. Från sina blygsamma början som jordgubbsförsäljare har Stordalen vuxit till att bli en av Nordens mest framstående affärsmän inom hotell- och fastighetsbranschen.
Petter Stordalen – Från Jordgubbsförsäljare till Hotellmagnat
- Uppväxt:
- Född i Porsgrunn, Norge
- Började sin karriär som jordgubbsförsäljare
- Karriär:
- Gick in i hotellbranschen
- Utvecklade ett framgångsrikt företag, Strawberry
- Filantropi:
- Engagerad i olika sociala och miljömässiga initiativ
Födelsedatum | Förmögenhet | Företag | Antal hotell | Antal anställda |
---|---|---|---|---|
29 november 1962 | 12–13 miljarder SEK | Strawberry | ~200 | ~17 000 |
Tidiga år och familjebakgrund
Stordalen föddes i Porsgrunn i Telemark fylke, Norge och är son till livsmedelshandlaren Knut Anker Stordalen (1933–94) och hans fru Kari Stordalen. Som tioåring började han arbeta i sin fars livsmedelsaffär och som tolvåring började han sälja jordgubbar på den lokala marknaden. Han utnämndes 1974 till ”Norges bästa jordgubbsförsäljare” i den lokala tidningen Porsgrunns Dagblad – i konkurrens med ett antal medelålders kvinnor som även de arbetade på marknaden. Efter gymnasiet studerade han vid Kjøpmannsinstituttet under ett år, för att sedan ta hand om sin fars affär under en kortare period. Därefter började han på Markedshøyskolen.
Stordalens första framgångar inom näringslivet
Vid 24 års ålder övertog Stordalen vad som då var Norges största köpcentrum, City Syd i Trondheim, som landets då yngsta köpcentrumschef. Efter att ha uppvisat en rekordvinst för City Syd gick Stordalen vidare till att bli fastighetsdirektör i Atle Brynestads företag Made in. Som fastighetsdirektör tog Stordalen initiativet till ombildandet av det tidigare marknadsområdet i Trondheim och återlanseringen av Liertoppen shoppingcenter utanför Oslo. Han blev även ansvarig för klädmärket Bik Bok.
Genombrottet med Steen & Ström
Efter att ha varit inblandad i många olika projekt inom Brynestadsfären blev Stordalen som 29-åring anställd av Realkreditts (senare DnB) fastighetsbolag. Tillsammans med en grupp investerare köpte Stordalen varuhuset Steen & Ström i Oslo. Gruppen tjänade in sin investering om drygt 23 miljoner kr inom de första fem dagarna efter varuhusets återlansering. Köpet av Steen & Ström blev början på en rad nyförvärv, och inom loppet av tre år hade det nystartade företaget, Steen & Ström Invest, blivit landets största ägare av kommersiella fastigheter. Expansionen fortsatte till 1996 när Stordalen kom ihop sig med den största aktieägaren, Stein Erik Hagen, och blev ombedd att lämna sin post som VD.
Skapandet av ett hotellimperium
Efter att ha lämnat Steen & Ström Invest startade Stordalen eget tillsammans med investeraren Christen Sveaas. I oktober 1996 köpte de tillsammans 68 procent av aktierna i den skandinaviska delen av Choice Hotels för drygt 117 miljoner SEK. Vid tidpunkten för förvärvet bestod hotellkedjan av åtta skandinaviska hotell. Därefter expanderade Stordalen och Sveaas verksamheten genom att köpa den svenska hotellkedjan Home och den norska hotellkedjan InterNor, för att sedan introducera Choice Hotels Scandinavia på börsen. Under en treårsperiod köpte Choice Hotels Scandinavia upp i genomsnitt ett hotell varannan vecka, och därmed ökade man även med 50 anställda var tionde dag. I december 1997 avyttrade Sveaas ägandet om 37 procent som han hade i hotellkedjan, som då omfattade 77 hotell.
1999 gick Christian Ringnes och hans företag Eiendomsspar in och köpte 35 procent av aktierna i Choice Hotels Scandinavia. Efter en kort maktkamp gav Ringnes upp, och Stordalen kunde befästa sin kontroll över företaget. Samma år köpte Stordalen upp ett flertal danska hotell, inklusive den danska hotellkedjan Nordisk Hotel Group, Stenungsbaden Yacht Club och Stockholm Globen Hotel vid Globen. Vid millennieskiftet blev Stordalen miljardär (i norska kronor räknat).
Expansionen till Finland
2019 köpte Nordic Choice Hotels Finlands mest välrenommerade hotellgrupp, Kämp Collection Hotels. Den finska hotellkedjan består av 11 hotell och är marknadsledande inom lyx- och livsstilssegmentet i Finland. Med affären passerade Nordic Choice Hotels 200 hotell och Finland blev hotellkoncernens tredje största marknad. Läs mer om Jenny Lind här.
Home Invest och hållbarhet
År 2000 grundade Stordalen företaget Home Invest, bestående av fastigheter som tidigare hade ägts av Choice Hotels Scandinavia. Företaget fokuserade på att utveckla och förvalta fastigheter med en hållbar inriktning. Stordalen har sedan dess varit en stark förespråkare för miljö och hållbarhet inom hotellindustrin och har genomfört flera initiativ för att minska branschens miljöpåverkan.
Filantropi och samhällsengagemang
Stordalen är även känd för sitt filantropiska arbete och samhällsengagemang. Genom Stordalen Foundation har han donerat stora summor till olika välgörenhetsprojekt, bland annat inom miljöskydd och medicinsk forskning. Hans engagemang sträcker sig även till att stödja unga entreprenörer och startups med en hållbar profil.
Privatliv och offentlig person
Utanför affärsvärlden är Petter Stordalen en färgstark personlighet som ofta syns i media. Han är känd för sina spektakulära lanseringar av nya hotell och företagsprojekt. På det personliga planet har Stordalen varit öppen med sitt privatliv, inklusive sitt äktenskap med Gunhild Stordalen, som även hon är aktiv inom miljö och hälsa. Läs artikeln om ämnet Elvis Presley här.
Framtiden för Stordalen och Nordic Choice Hotels
Med en ständig blick framåt fortsätter Petter Stordalen att utveckla sitt imperium. Nordic Choice Hotels är idag en av de ledande hotellkedjorna i Skandinavien, och med Stordalens vision om fortsatt expansion och hållbarhet ser framtiden ljus ut för både honom och hans företag.
Omdömen och Synpunkter om Petter Stordalen
”En Visionär Affärsman”
Petter Stordalen har gjort sig känd som en visionär inom affärsvärlden. En ekonomijournalist skrev: ”Petter Stordalen är en visionär affärsman som har byggt ett imperium med sin unika förmåga att se möjligheter där andra ser hinder. Hans innovativa tänkande har revolutionerat hotellbranschen.”
”En Karismatisk Ledare”
Stordalen är känd för sin karisma och ledarskapsförmåga. En kollega kommenterade: ”Petter Stordalen är en karismatisk ledare som inspirerar sina medarbetare att sträva efter excellens. Hans energi och passion smittar av sig på hela organisationen.”
”En Filantrop med Stort Hjärta”
Förutom sina affärsframgångar är Stordalen också en engagerad filantrop. En representant från en välgörenhetsorganisation uttryckte: ”Petter Stordalen är en filantrop med stort hjärta som investerar tid och resurser i att göra världen till en bättre plats. Hans engagemang i sociala och miljömässiga frågor är beundransvärt.”
”En Modig Entreprenör”
Stordalen har visat mod i att ta risker och genomföra djärva affärsbeslut. En affärsanalytiker noterade: ”Petter Stordalen är en modig entreprenör som inte räds att ta stora risker för att nå sina mål. Hans beslutsamhet och förmåga att hantera osäkerhet har varit nyckeln till hans framgång.”
”En Inspirerande Förebild”
Som en framgångsrik entreprenör har Stordalen blivit en förebild för många unga affärsmän och kvinnor. En ung entreprenör uttryckte: ”Petter Stordalen är en inspirerande förebild som visar att med hårt arbete och kreativitet kan man nå stora höjder. Hans resa från en liten stad i Norge till att bli en internationell affärsman är otroligt inspirerande.”